koken met stoom

Version Français
Welke apparaten in de nieuwe keuken?

Vraag gestuurd door Miranda.

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken uitzoeken. Momenteel gebruik ik nauwelijks de magnetron. Opwarmen en ontdooien doe ik liever gewoon op het vuur. Alleen als ik weinig tijd heb, wil ik de magnetron nog wel eens gebruiken en dan kan het voorkomen dat een snelle bereiding van kant en klaar producten in een magnetron moeten. Ik vind de inbouwmagnetrons voor die keren dat ik hem gebruikt te duur en daarom wil ik een goedkope oplossing kopen die in een kast komt met gesloten deur. Nu lees ik op uw site dat de combistoomoven ook ontdooit en snel opwarmt. Er is plaats om twee apparaten te plaatsen in de nieuwe keuken. Is de combistoomoven en een gewone oven een betere optie volgens u? Klopt het dat de combi-stoomovens alleen in 45 cm zijn. Omdat het erg kostbaar is een hete lucht en een combi stoomoven te kopen, willen we liever 1 exemplaar van 60 cm waar ook grotere taarten en ovenschalen in kunnen. V-Zug ken ik niet. Wij wonen in Nederland.

Antwoord van Walter Larivière

Beste mevrouw Miranda.

Dank voor uw interesse.

Een combi steamer warmt een koud gerecht, een bord met koud eten perfect op.
In plaats van het voedsel dmv. microgolven vanbinnen uit te gaan verwarmen (= extra garing) gaat een combi steamer het gerecht opwarmen met een combinatie van stoom + warmelucht.
Resultaat, - niet overgaar en nauwelijks te onderscheiden van vers bereid.

Snel? – Minder snel dan een microgolf oven maar onvergelijkbaar kwalitatief beter.
Op gelijkaardige wijze, ttz. met een combinatie van stoom en warmelucht kunnen diepgevroren producten behoedzaam ontdooit worden.

Inderdaad is wat mij betreft de ideale kookcombinatie een combi steamer + een klassieke warmelucht oven.
Of u deze combinatie kunt installeren hangt natuurlijk van de lay out van uw keuken af.

U kunt zich eveneens ‘beperken’ tot een combi steamer met een groter formaat dan 45cm.

Op ‘kokenmetstoom.be’ vindt u enkele ovenvolumes terug van combi’s van 60cm.
Kijk en vergelijk.

Succes met uw keuze!

Forum

Elke vraag wordt met grote zorgvuldigheid behandeld door Walter Larivière. Om een goede en correcte werking te garanderen, kunnen alle vragen verzonden worden via dit formulier.

walter larivière